Exposició Lung & Bones de Gemma Molera al Museu d’Art de Sabadell

El 10 d’octubre, a les 8 del vespre, el Museu d’Art de Sabadell es va inaugurar l’exposició Gemma Molera. Lung & Bones, que es podrà veure fins al 10 de desembre de 2017. L’exposició mostra el treball de l’artista dels darrers anys, una part del qual ja es va poder veure el maig de 2017 al Museu del Monestir de Sant Cugat del Vallès, juntament amb 12 gravats inèdits i una videoprojecció sobre la vivència de la malaltia i el procés de treball, produïda per Anna Formiguera i Sala.

En paraules de la mateixa artista, Lung & Bones és «un treball d’introspecció que sorgeix arran de la meva malaltia, un càncer de pulmó i ossos que em van diagnosticar fa dos anys i mig. El procés de revisió i replantejament que comporta un sotrac d’aquesta mena s’ha traduït en una investigació profunda de la subjectivitat i s’ha plasmat en un corpus específic de pintura a l’encàustica centrat en l’autoretrat. Aquesta obra es va teixint alhora com una arma i com un lenitiu.

»Lung & Bones pretén posar a l’abast del públic aquesta experiència alliberadora de l’art. He partit d’un format concret, una taula de fusta de 40 x 40 cm, que m’ha permès anar jugant amb les diferents parts del cos, des dels pulmons i els ossos fins al crani nu, deixant l’empremta dels meus propis cabells encausticats en els autoretrats. Aquestes unitats han estat agrupades de quatre en quatre, formant uns retaules de 80 x 80 cm, organitzats temàticament, que van construint el relat d’aquest procés interior. Cada un dels retaules correspon a una etapa d’aquest camí, com s’indica en el títol que l’encapçala.

»Les xarxes i coneixences dels tractaments de radioteràpia i quimioteràpia, els dibuixos a l’hospital, els gravats fets al taller o les troballes que he anat fent per aconseguir la sanació en són només un exemple, però posen de manifest tot el que es pot aprendre fins i tot en les circumstàncies més adverses. Lung & Bones no és un projecte tancat, sinó que està en procés de… Tal com la vida mateixa.»

Tot i ser una obra en procés, Lung & Bones s’insereix en un marc de reflexió ben definit que està concebut com una instal·lació: el visitant entra en un espai que l’embolcalla i l’assalta en la mateixa mesura, l’inclou, l’obliga a preguntar-se sobre els propis límits i sobre els límits que ens imposem com a societat.

L’exposició s’emmarca en el cicle En vitrina que el museu va iniciar l’any 2014, de mostres de petit format i de curta durada. Aquestes exposicions tenen l’objectiu de presentar treballs i propostes puntuals dels artistes contemporanis de Sabadell, o vinculats, que han tingut o tenen una representació important dins de l’activitat artística de la ciutat.

El diumenge 5 de novembre, a les 12 del migdia, s’oferirà una visita guiada a l’exposició.

L’autora

Gemma Molera és llicenciada en Belles Arts per la Universitat de Barcelona i està especialitzada en escultura i gravat. El 1988 obté una beca Erasmus a la Winchester School of Art (Anglaterra). Ha treballat com a gravadora al taller de Magí Baleta, on col·labora amb artistes com Jaume Plensa, Ferran Garcia Sevilla i Joan Benàssar, així com al taller de gravat i litografia Quadrat 9 a Barcelona, amb Alain Chardon, on col·labora amb Jaume Ribas, Jaume Roure i Perico Pastor, entre d’altres.

Del 1999 al 2001 resideix a Seattle WA, EUA, on obté una beca en gravat al Pratt Fine Arts Center. Des del 2002 treballa a l’Escola d’Art i Disseny de Sant Cugat i a l’Escola Illa de Sabadell, on imparteix cursos de gravat calcogràfic, fotogravat i serigrafia. El 2004 instal·la el seu taller de gravat i encàustica a Cerdanyola del Vallès. El 2008 col·labora amb el fotògraf Pere Formiguera amb la sèrie de fotogravats titulada Pedres, que es va exposar a la Galeria Fidel Balaguer i el 2014 va inaugurar el Centre d’Art Maristany de Sant Cugat del Vallès.

Ha exposat la seva obra a Barcelona, Madrid, Seattle, Londres i Tòquio, i és autora de llibres d’artista, amb els quals ha participat en diverses fires. També ha treballat per a galeries reconegudes en el món de l’obra gràfica, creant i estampant edicions de gravats de coure originals d’altres artistes i propis, així com desenvolupant la seva obra pictòrica a l’encàustica.

Més informació:

gemmamolera.com / Vimeo LUNG & BONES 9-2017